Διαρροή Θεμάτων
Την δεύτερη εβδομάδα των Πανελληνίων διοχετεύτηκε στους δημοσιογραφικούς κύκλους μια πληροφορία για διαρροή θεμάτων σε Λάρισα και Κρήτη. Κάποια κανάλια το βγάλανε και έκτακτο, ότι και καλά ράγισε το μόνο ποτήρι που είχε μείνει άπαθο, το ποτήρι των πανελληνίων εξετάσεων. Αλλά ξέχασαν να πούν κάτι πολύ πιο σημαντικό: ότι το ποτήρι έσπασε αφού είχε ήδη ξεχειλίσει. Δεν είναι δυνατόν να ασχολούμαστε με μία αβέβαιη πληροφορία η οποία καθόλου δεν αλλοίωσε τα αποτελέσματα των εξετάσεων την ώρα που η κυβέρνηση μαζεύει ψήφους βάζοντας πιο εύκολα θέματα με σκοπό να περάσουν περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες την βάση του 10 ώστε να μην υπάρχουν τα περσινά παράπονα από την κοινωνία. Έτσι όμως έχει ο καπιταλιστικός νόμος της αγοράς σήμερα. Η εκάστοτε κυβέρνηση παίζει με το μέλλον 17χρονων παιδιών με σκοπό να κυβερνήσει για ακόμη τέσσερα χρόνια. Και οι δημοσιογράφοι; Το χαβά τους, με τη διαρροή και τους φροντιστηριάρχες, οι οποίοι ζητούσαν και δικαίωση που δεν πήραν και αυτοί τα θέματα. Μήπως τελικά έχουμε χάσει το νόημα της παιδεία; Μήπως επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε ότι το θέμα δεν είναι άλλο από το εκπαιδευτικό σύστημα συνολικά;
Και για να κάνουμε το χατίρι στους δημοσιογράφους να πούμε και τη γνώμη μας για τη διαρροή. Όταν σε ένα εξεταστικό σύστημα προωθείται ο ανταγωνισμος μεταξύ μαθητών, φροντιστηρίων, σχολών, καθηγήτων και γονιών είναι λογικότατο να έχεις τέτοια αποτελέσματα. Και για του λόγου το αληθές ποιος φροντιστηριάρχης δεν θα ήθελε να έχει άριστα αποτελέσματα στους μαθητές του ώστε να γίνει όλο και ποιο γωστός; Αλλά όχι να κατηγορούμε και τους καθηγητές του σχολείου για αυτό. Είναι ντροπή. Γιατί κάποιος να ρισκάρει την δουλειά τόσων χρόνων για να περάσει έναν μαθητή ή μια μαθήτριά του. Ο κ. Ντάβος, γωστός φροντιστηριάρχης δήλωσε: «Υπάρχουν καθηγητές που την ώρα των Πανελληνίων λύνουν ασκήσεις και απαντάνε σε ερωτήσεις στον πίνακα». Είναι δυνατόν το Υπουργείο Παιδείας να μην του κλείνει την επόμενη μέρα το φροντιστήριο και να τον παραπέμψει στο δικαστήριο;
Δώσαμε λοιπόν και Πανελλήνιες με την παραπαιδεία χέρι χέρι, το φροντιστήριο, τα ιδιαίτερα, τα βοηθήματα. Βοηθήματα για όλα τα μαθήματα. Και όχι ένα, πέντε σε κάθε μάθημα-έτσι για να υπάρχει ποικιλία-. Θα διαβάσουμε λοιπόν την πρώτη ενότητα από το βιβλίο του σχολείου, επειδή φέτος μπήκε στην ύλη και μας μένουν άλλες 25. Πώς θα τις μάθουμε; Πέντε από κάθε βοήθημα. Και για να μην σας κουράζω με την αριθμητική, θα διαβάσουμε 20 γιατί οι υπόλοιπες μπήκαν πέρισυ. Που φτάσαμε… Να μην διαβάζουμε για παράδειγμα το φαινόμενο του θερμοκηπίου στην βιολογία γιατί είχε μπει την προηγούμενη χρονιά.
Και αυτά δεν είναι τα μόνα προβλήματα. Το κακό σε αυτή τη περίπτωση, είναι ότι το έχουμε καταλάβει μόνο εμείς και οι γονείς μας. Η Υπουργός όμως όχι. Και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι δεν έχει ασχοληθεί καθόλου για την λύση αυτών των προβλημάτων.Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι καταλήψεις, όπου όσο διαρκούσαν αυτές η κα. Γιαννάκου μας κατηγορούσε για άρνηση διαλόγου και όταν τελείωσαν δε ξανασχολήθηκε με διαλόγους και παρεμφερή που δεν ταιριάζουν σε μια κυβέρνηση όπως αυτή του Κ. Καραμανλη. Αλλά βέβαια εμείς είμαστε πάντα οι αδιάλλακτοι αλήτες που δεν παίρνουμε από λόγια. Αυτό το σύστημα χρειάζεται επιτέλους μια ριζοσπαστική αλλαγή. Αυτή η αλλαγή ονομάζεται ελεύθερη πρόσβαση και ήρθε η ώρα να τη διεκδικήσουμε. Και όχι μόνο εμείς που κατεβαίνουμε στις πορείες. Το 70% θεωρεί το σημερινό σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων κακό ενώ το 41% είναι υπέρ της ελεύθερης πρόσβασης. Ξέρετε όμως τι λένε; Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα.
Οδυσσέας Γαληνός-Παπαρούνης
5ο Λύκειο Εξαρχείων